fredag 4 mars 2011

utställning i hässleholm

Under helgen som var åkte jag & Ella tillsammans med min vän Anna och hennes hund (också valp, 8 månader) Viggo som är en jaktlabrador till Hässleholm för att vara med på valputställning.
Jag som aldrig har varit på hundutställning tidigare kunde inte ha blivit mer förvånad över hur det gick till, och framför allt förvånad blev jag över hur människor bär sig åt. Utan att säga så mycket mer om den saken så kan jag iallafall konstatera att det här med utställning inte var riktigt min grej, och inte riktigt Ellas grej heller.

Det var 5 hundar i Ellas grupp och Ella vad den som blev oplacerad, 5:a av 5 möjliga alltså. Och motiveringen, eller kritiken, löd: En tik i utveckling. Idag lite för luftig och ranglig. Aningen ljusa ögon. Bra drive i steget. Bra resning. Välvinklad bak och trevligt temprament.
Det som jag lägger vikt i av detta är att hon är välvinklad och har ett bra temprament, det är faktorer som är viktiga för mig som vill ha en sällskaplig familjehund. Jag bryr mig knappast om att hon har för ljusa ögon för vad rasstandarden säger. (föressten så tycker jag det är finare med ljusbruna ögon är riktigt mörka, hihi). Vad jag däremot tog till mig är att hon är för tunn för tillfället, men jag känner mig lugn då jag vet vad detta beror på. Ella har haft det jobbigt med magen sedan vi bytte från valpfodret till juniorfodret av Royal Canin. Hon har haft flytande avföring av och till i nästan en månad, vilket resulterat i att hon inte tagit till sig all näring och därför inte lagt på sig extra kilon som hennes syskon. Nu har vi bytt foder till Robur, och nu är Ella fin och fast och jag ser redan att hon börjar lägga på sig mer vikt. Att hon mår bättre på detta foder syns även på hennes humör, hon har så mycket mer energi nu än tidigare.

Hur som helst, vi är nöjda och belåtna med utställningen! Både jag & Ella fick testa på något nytt och bär mer oss nya erfarenheter. Kanske kommer vi testa på att tävla igen, dock blir det nog någon typ av lydnad då istället för utställning.

Här kommer några bilder från utsällningen, klicka på bilderna för förstoringar

                     Domare Lena Rollmar instruerar
 Bra drive i steget!

Ella och två av hennes systrar står uppradade. Morning Sun, Memories for you och Miss Tempation

1 kommentar:

  1. Ni var så duktiga <3 Hoppas ni kommer till fler utställningar

    Kramar från oss alla

    SvaraRadera