onsdag 8 december 2010

valpkurs

I måndags började vi på valpkurs med Ella. Hon är lite i yngsta  laget än, absolut yngst av alla hundarna i gruppen, men vi tycker det att bra att vi fick chansen att gå såhär tidigt med henne.
När vi kom till brukshundklubben så satt det 10st valpar mellan 3 och  6 månader med sina matte/husse i ett stort rum. Ella blev direkt jättestressad av situationen när hon inte fick leka med hundarna utan var tvungen att sitta med mig och Klas helt stilla (och helst tyst...). Det gick väl sådär första 20-30min, då gnällde Ella konstant och var stressad. Men efter att jag satt mig på golvet med henne så somnade hon i mitt knä och sov största delen av tiden. I slutet på kvällen var de dags att praktisera några få övningar så vi gick utomhus i mörkret och testade. Ella var bäst av alla i kursen! Hon klarade övningarna galant, som att inte sno godis från öppen hand och ha ögonkontakt med matte/husse när hon står i koppel. Givetvis förstår vi att Ella kanske inte kommer vara på topp precis alla gånger det är kurs, men vi var iaf stolta matte och husse när våran lilla hund briljerade och var så duktig redan på första kurstillfället.

Vi ser redan fram emot nästa måndag då det är dags för kurs igen!

1 kommentar:

  1. Har läst er blogg med stort nöje, har själv Tea från A-kullen (som har valpar hos Boris&Carina nu). Hon verkar vara en riktig raring, så skoj att ni redan börjat på kurs, det är jätteskoj ! Lycka till med Ella, ser fram emot att läsa mer om hennes äventyr i Jönköping !

    SvaraRadera